تبلیغات
14نورغریب

14نورغریب
قالب وبلاگ

 کتاب فضل تو را آب بحر کافى نیست‏

که‏ تر کنم سرانگشت و صفحه بشمارم

پیامبرى هم که على را شناخته اعتراف دارد که فضائل او قابل شماره و احصى نیست.

ابن عباس مى‏گوید پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «لو انّ الفیاض[۳] اقلام و البحر مدادٌ و الجنّ حسّابٌ و الانس کتابٌ مااحصوا فضائل علىّ بن ابى طالبٍ؛[۴]اگر انبوه درختان (و باغها) قلم، و دریا مرکب، و تمام جنّیان حسابگر، و تمام انسان‏ها نویسنده باشند قادر به شمارش فضائل على بن ابى طالب نخواهند بودو در جاى دیگر پیامبر اعظم فرمود: «انّ اللّه تعالى جعل لاخى علىٍّ فضائل لاتحصى کثرة فمن ذکر فضیلةً من فضائله مقرّابها غفر اللّه له ما تقدّم من ذنبه و ماتأخّر؛ براستى خداوند براى برادرم على(ع) فضائل بى‏شمارى قرار داده است که اگر کسى یکى از آن فضایل را از روى اعتقاد و اعتراف بیان نماید، خداوند گناهان گذشته و آینده او را مى‏بخشد. و من کتب فضیلةً من فضائله لم تزل الملائکة تستغفرله ما بقى لتلک الکتابه رسم، و من استمع فضیلةً من فضائله کفّر اللّه له الذّنوب الّتى اکتسبها بالاستماع و من نظر الى کتابٍ من فضائله کفّر اللّه له الذّنوب الّتى اکتسبها بالنّظر،[۵] اگر کسى یکى از فضائل آن حضرت را بنویسد، تا هنگامى که آن نوشته باقى است، ملائکه براى او استغفار مى‏کنند و اگر کسى یکى از فضائل آن حضرت را بشنود، خداوند همه گناهانى را که از راه گوش انجام داده است مى‏بخشد، و اگر کسى به نوشته‏اى درباره فضائل على علیه السلام نگاه کند، خداوند تمام گناهانى که از راه چشم کرده است مى‏پوشاند و از آن در مى‏گذرد

:من احبّ ان ینظر الى آدم فى علمه و الى نوحٍ علیه السلام فى تقواه و ابراهیم فى حلمه و الى موسى فى عبادته فلینظر الى على بن طالب علیه الصّلوة و السّلام؛[۶] هر کسى دوست دارد به علم و دانش آدم بنگرد و مقام تقوا و خودنگهدارى نوح را(مشاهده نماید) و بردبارى ابراهیم(نظاره کند) و به عبادت موسى علیه السلام (پى ببرد) باید به على بن ابى طالب علیه السلام نظربیندازد

فضائل حضرت علی (ع) ازدیدمامون

همه خلفای بنی امیه وبنی عباس به حقّانیت حضرت علی(ع)آگاه بودند ولی آن را انکار می کردند. امّامامون به حقّانیت امام اعتراف می‌کرد، گرچه در عمل، هیچ اقدامی نکرد و خلافت را به اهلش واگذار ننمود.
اعتراف مأمون به ولایت امام علی علیه السلام در لابلای تاریخ به چشم می خورد، از جمله در جواب نامه‌ی عدّه ای از بنی هاشم چنین نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم. حمد و سپاس برای خداست. خداوند برمحمدو آل محمد درود بفرستد، گرچه دشمنانش را خوش نیاید و خشمگین‌شان کند.

چون رسول خدا از جانب حق، پیامبر شد، امیرالمؤمنین علی علیه السلام که تنها هفت سال داشت به او ایمان آورد.
علی هرگز عبادت بت نکرد، ربا نخورد، در گمراهی جاهلان شریک نشد. هیچکس از مهاجرین و یا انصار همچون علی در امر دین قیام نکرد. او بود که با تمام قوا رسول خدا را کمک کرد و در شب هجرت به جای او خوابید و با فدا کردن جانش، خطر را از جان پیامبر دور نمود.

علی با شجاعت جنگید و هرگز سستی در خود راه نداد. او از هیچ لشکری نهراسید و به هیچ کس پشت نکرد. دلی والامرتبه داشت، در راه شکست مشرکین، ثابت ترین قدم را داشت و به حلال و حرام خدا از همه داناتر بود. او صاحب ولایت بود، ولایتی که درغدیرخم به آن منصوب شد. رسول خدا درباره‌اش حدیث منزلت  را فرمود. او محبوب ترین خلق خدا نزد خدا و رسول او بود. پیامبر وقتی همه درها را به مسجد بست، در خانه ی او را باز گذاشت. علی صاحب پرچم فتح خیبربود.


او بود که  عمروبن عبدود را که از بزرگترین و قوی‌ترین شجاعان مشرکین بود، از پای درآورد و به خاک و خون کشید. او بود که افتخار برادری رسول اکرم را داشت و او بود صاحب آیه‌ی « و یطعمون الطعام. . .» که خداوند در سوره هل اتی مدح فرموده است.

علی همسر دختر نازنین رسول خدافاطمه زهرا(علیهاسلام) بانوی زنان عالم بود، و پسر عم رسول خدا و پسرابوطالب. او بنا به نص آیه مباهله ، نفس رسول خدا است.ابوبکروعمرهیچ‌گاه نتوانستند حکمی بدهند، مگر از او پرسش می‌کردند.

منابع:

  • بحارالانوار، ج 49، ص 208، ح 3.

تقسیم کننده بهشت و جهنم

«حدیث قسیم الجنة و النار»

حضرت علی علیه السلام

از ویژگی‎های ممتاز حضرت علی( ع) حدیث «قسیم الجنّة و النّار» است که با عبارات مختلف از رسول اکرم (ص) و سلم نقل شده است.

یکی از آنها با این عبارت آمده است:

قال: یا علیّ انتَ قَسیمُ الجنّةِ و النّار و انتَ یَعسوبُ الدّین ؛ «یا علی، تو قسمت کننده بهشت و جهنم و تو پیشوای دین هستی.»

در اکثر روایات معنی این حدیث آنست که:

خداوند چنین مأموریتی را در روز قیامت به آن حضرت خواهد داد که در روز قیامت به اذن پروردگار، به اهل بهشت اجازه رفتن به بهشت، و به اهل آتش فرمانِ رفتن به آتش را بدهد.

و در تفسیر این آیه نیز آمده است که:و اَذّنَ مُؤذّنٌ بَینَهُم اَن لَعنَةُ اللهِ عَلَی الظّالمین؛ این مؤذّن و اعلام کننده «علی بن ابیطالب علیه‎السلام» خواهد بود.

مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام معنی این حدیث را پرسید؟

امام صادق علیه السلام فرمود:

چون حبّ علی علیه السلام ایمان، و بغض او کفر است و بهشت برای اهل ایمان و آتش برای اهل کفر می‎باشد، آن حضرت به این علت؛ قسیم الجنّة والنّار ؛ "تقسیم کننده بهشت و جهنم" است.

ولی در روایت «ابوالصلت هروی» از امام رضا علیه السلام آمده است که آن حضرت نظیر همین جواب را به مأمون عباسی داد. و سپس به «ابوالصلت» فرمود:

مطابق فهم او جواب دادم ولی از پدرم شنیدم که از پدرانش از علی (ع) نقل می‎کرد که آن حضرت فرمود:

قال لی رسولُ الله یا علی، انت قَسیمُ النّارِ یومَ القیامةِ تَقوُل للنّار: هذا لی و هذا لک.

«پیامبر به من فرمود یا علی تو تقسیم کننده بهشت و جهنم هستی. روز قیامت به آتش جهنم می‎گویی: این شخص از آن تو و آن شخص از آن تو .»

منبع:امام علی علیه السلام و مسائل سیاسی، محمد دشتی، ج 9 .




برچسب ها: فضائل حضرت علی(ع)،
[ سه شنبه 9 آبان 1391 ] [ 01:40 ق.ظ ] [ عاشق حضرت علی... ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


پیامبر(ص):اگر عبادت کننده ای عبادت کند خدای عزوجل را به اندازه عمر نوح و برای او هم وزن کوه احد طلا باشد ودر راه خدا انفاق نماید و یک هزار سال پیاده به مکه برود و عمل حج انجام دهدوبعد در بین صفا و مروه در راه خدا مظلومانه شهید شود ولی ولایت علی بن ابی طالب (ع) را نداشته باشد بوی بهشت را نشود و داخل در آن نمیشود.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
دریافت کد صلوات شمار

ساخت فلش مدیا پلیر